Just another WordPress.com site

Senaste

Airlie Beach

Vår sista dag vid Airlie Beach hängde vi i lagunen, en jätte stor pool som är gratis för alla. Man får nämligen inte bada i havet här heller.. Det var stört varmt denna dagen! Gick knappt att göra något annat än att bada.

Efter lagunen besökte vi internet, köpte lite kläder och åt middag ute med två tjejer från båttrippen. När vi satt vid internet tidigare på dagen stoppade jag in min hårdisk, usb-minne och min olypus kamera i datorn, som gjorde att jag fick virus och allting försvann.. Viruset hette trojansk hast. Jag hoppas verkligen att min hårddisk kan fixas när jag kommer hem :/ Jag kan inte ta några kort med min olympus heller, jag antar  är memory card:et som blivit drabbat. Jag förstod inte i början varför min hårdisk inte fungerade så jag var idiotisk nog och stoppade in min hårdisk i min laptop, så nu vågar vi inte stoppa i någonting i min laptop, då skulle min laptop kunna infektera den/det. Hur som är det inte korten som är viktigast utan minnena.
Det blev en tidig kväll för oss, för att vi skulle ta flyget till Sydney dagen därefter.

Whitsundays

Den 27 April

Vi at frukost, packade det sista, checkade ut, lamnade vara backpackersvaskor pa Peterpans (ett resecenter) och sedan promenerade vi med latt packning plus lite alkohol mot hamnen.

Vi skrev under lite pappersjobb innan vi klev ombord pa Wings 3 som var katamaran hette.
Vi satte segel och akte till White heaven beach, en sjuukt fin stran! Dessvarre var inte vadret pa topp men havet var anda ljusblatt. Vi badade, tog kort, gick en vandring pa on, byggde pyramider och gick i lagvattnet dar vi fick se ca tjugo Manta Rays ligga och vila.

Pa kvallen at vi middag o efterratt, kollade pa foton och filmer fran dagen, spelade kort och sallskapsspel.

28 April

Vi gick upp 7.00, at frukost och akte ivag till stora barriar revet dar vi snorklade och dok vid nio-tiden.
Hanna och jag fick gora ett testdyk! Var valdigt haftigt. Vi borjade med att lara oss att andas, hitta reglatorn (den man andas med), tomma cyklopet under vattnet med nasan, hur man tomde luft och fyllde pa med luft i sin vast (bra att kunna nar man dyker djupare eller nar man senare skall upp till ytan igen) och till sist larde vi oss nagra basic tecken.
Allt detta larde vi oss pa 15 minuter!
Sedan borjade vi sjunka sakta nerat. Vi dok totalt sju meter ner, inte jatte djupt. Men ar anda forvanad att vi fick dyka sa pass djupt utan nagon erfarenhet alls.
Efter dyket pa en timme, hoppade vi i igen och snorklade till lunch.

Efter lunch akte vi vidare till ett annat stalle dar vi snorklade annu mera till middagstid.
Hanna och jag fick en forfoljare! Det hela borjade med att en liten, avlang fisk med fargerna svart, gra och vit simmade under Hanna. Hanna far panik och forsoker fa bort fisken som simmade under henna. Jag skrattade och skrattade, det var sjukt roligt att kolla pa! Men hur mycket an Hanna sparkade eller simmade forsvann aldrig firren. Till sist simmade hon mot mig och forsoker fa fisken att forfolja mig. Jag skrattar pa tok for mycket for att kunna ta mig nagonstans och vips hade jag fisken under mig. Jag fick smatt panik och Hanna skrattar at mig istallet! Jag hade simfotter och simmar kanonfort men fisken simmar saklart snabbare. Till sist gav jag/vi upp och fisken fick folja med oss pa vara aventyr. Vi dopte fisken till lillskiten, tro det eller ej man han/hon simmade under oss under tre timmar tills vi lamnade over honom pa nagra okanda, oskyldiga snorklare fran en annan bat! Aven dem drabbades av panik och sprattlade o skrek. Taskiga som vi var, skrattade jag och Hanna hejdlost at dem andra. Till sist var det middag. Hanna och jag var forst i pa morgonen och sist i baten pa kvallen. Det var valdigt bra snorkling och dykning vid stora barriarrevet. Vi blev kompisar med ett par stora fiskar pa tva meter som foljde efter oss och simmade omkring oss. Vi sag och simmade med tre skoldpaddor, svardfiskar, blackfiskar, angels (farglad fisk med en bla rand runt hela sig, darav angel) m.m.. Kan ju inte namnet pa alla mojliga konstiga fiskar.

Efter middag at vi efterratt, kollade pa foton och filmer fran dagen.
Vi sag delfiner runt baten som fangade plankton vid batens lampor och massvis med andra stora fiskar som gjorde detsamma. Sedan bar det av till sangen.

29 April

Vi gick upp halv sju och at frukost samtidigt som vi korde mot ett nytt snorkelstalle. Hanna oc jag snorklade an en gang. Vi har blivit tillfragade varje gang ifall vi vill dyka mera. Men vi tanker lite pa pengarna och tar hellre ett dykarcertifikat i Thailand.
An en gang var korallerna fina och fargglada med fiskar overallt.
Vid elva tiden var snorkelingen slut och vi atervande hemat. Vid tolv tog vi dem sista korten och sade hej da till varandra, besattningen och baten.

Titanic

Hanna simmar med en skoldpadda

Kaptenen fran Nya Zeeland

Kvallsmys

Jag hittade en stor dod snacka

Hanna

Lillskiten (fisken som simmade under var mage i tre timmar)

Kaptenen Hanna

Alla dessa kort har vi sjalva tagit, men vi  har filmer och kort pa nar Hanna och jag dyker pa riktigt. Kanske kommer senare! Plus att jag har kort pa stora sallskapliga fiskar vi blev kompisar med, som jag rakde missa :/ 😛

Sa var det sista dagen i Cairns

Idag chillade jag och Hanna runt pa Cairns gator. Hanna kopte en bikini och jag en ny planbok 🙂 Under dagen badade vi i lagunen som ligger bredvid stranden, man far namligen inte bada i havet. Det ar for farligt, i vattnet kunde det finns bade krokodiler och brannmaneter.

Pa kvallen motte vi upp Cecilia och Sandra, tva svenska tjejer fran Katrineholm, som vi traffade pa Uncle Brians. Vi at fin mat pa woolshed, det ar en restaurang som blir till en bar med dansgolv pa kvallen. Vi blev valdigt matta! Vid atta-tiden var det redan fullrulle, manniskorna dansade pa borden. Vi dansade med lite innan vi gick vidare till Gilligans (vart partyhostel) och dansade loss.

Vid 23.45 var jag och Hanna tvungna att lamna dansgolvet for att hamta vara  backpackers vaskor och vandra genom stadens nattliv till busshallplatsen.
00.25 gick var nattbuss mot Airlie beach, Whitsundays. Vi var inte framme forran 11.15, bussresan tog alltsa ca 11 timmar!!

Bilder fran Cairns kommer senare, har ar tva bilder fran solnedgangen i Cairns som Hanna tog.

Solnedgang. Foto: Hanna Johansson

Foto: Hanna Johansson

Regnskogen

24 Apil

Från kloackan åtta på morgonen till halv nio på kvällen åkte jag och Hanna på en busstur i regnskogen. Företaget vi åkte med hette Uncle Brians.
Vi vandrade i regnskogar, badade i olika vattenfall, akte ruschkana i vattenfallen, badade i en stor sjö och åt vid varje stopp. I bussen sjöng, dansade, målade, lekte, tävlade vi och löste mindgames.

Dagen innan hade Cousin Paul sett en sju meter lång pytonorm i en av regnskogarna vi var i!

Vi fick lära oss en hel del om regnskogen/djungeln. Här kommer lite rolig fakta:

Det finns en insekt här i Australien de vill minska populationen på. Så de tog hit en groda. Men grodan är vaken på natten och insekten på dagen. Så nu har de problem med dem båda. Klantigt av dom.

Vi fick se svarta bönor som växte på ett träd. Åt man en böna, slutade man på sjukhuset i två dagar. Men bönorna är väldigt användbara i läkemedel, det är nämligen bromsmedicinen mot Aids!

Vi fick se en spindel vars nät är det starkaste i hela världen. Tackvare spindelns nät har vi kunnat åka till rymden och konstruerat skottsäkra skyddsvästar.

Cousin Paul vår chafför och guide

Världens farligaste planta, enligt Cousin Paul. Nuddar man växten, bränner det konstant i ca fyra månader

Cairns

23 April

Vi checkade ut pa morgonen och bagav oss till stan. Vi strosade runt lite i stan och satte oss vid internet tills det var dags for lunch då vi atervande till hostlet och lagade mat. Vi bokade shuttle bus pa hostlet och vid 13.00 akte vi till flygplatsen. Pa busen kollade jag igenom att jag fatt med mig allt. Men jag kunde inte hitta mitt pass. Jag letade igenom mitt handbagage tre ggr och jag kunde verkligen inte forsta varfor jag skulle lagga mitt pass i backpackersvaskan.
Efter 45 minuter var vi framme pa flyygplatsen, dar rev jag upp hela min packning. Men mitt pass fanns inte i stora facket, botten, toppen eller i sidofacken… Jag fick lite smått panik. Annars hade jag varit förvånande lugn i bussen. Jag blev helt hundra pa att jag hade slangt mitt pass med en del broschyrer pa morgonen. Jag kom fram till att Hanna skulle ta flyget ensam till Cairns och att jag skull aka tillbaka till hostlet och ta nasta plan. Men sa fann jag mitt pass i neccesaren! Varför jag nu hade lagt mitt pass där?

Flyget var forsenat en timme och vi var inte framme i Cairns forran 8.30 pm. Flygresan tog tre timmar från Cairns. Vi fick graits bus och middag på Gilligans hostel. Gilligans är backpackers paradis. De har pool, billiga dorm, restaurang, bar och dansgolv. Det blev ingen festkväll för oss.

Sydney fran flygplanet

Sista heldagen i Sydney

22 April

Vi åt frukost, gick till internet, förberedde lunch och gick till Peterpans (en resebyrå med massa rabatter, billigare än internet faktiskt) på George street och bokade en del aktiviteter för Cairns.
Det tog en liten tid att planera allt vad vi ville hinna med att göra här i Australien. Men till sist vid två lämnade vi resebyrån och tog ett tåg och en buss till Bondi Beach. Som hade stora vågor med många surfare och badare. Överallt kunde man se livräddare och då och då begav de sig ut för att hjälpa folk. Jag gick till deras livvakts torn och pratade med två livräddare och hälsade från Tord som är livräddare på Gotland. Förra sommaren var nämligen ett par killar från Bondi och hälsade på livräddarna i Tofta på Gotland.
Dessvärre var inte vädret på topp som det hade varit hela förmiddagen, men Hanna och jag badade självklart ändå. Första badet i Australien blev det!På kvällen åkte vi tillbaka, åt middag på hostlet, såg på film och slappade första kvällen på väldigt länge, vilket jag verkligen behövde.

Här i Aussie finns det fler Svenskar än på Nya Zeeland, vilket Hanna och jag har problem med. Vi är så vana att kunna prata om vad vi vill utan att någon förstår. Men det måste vi verkligen sluta med, innan vi gör bort oss helt.

Bästa på bussen till Bondi idag var,
Hanna: Jag förstår inte hur folk kan läsa på en buss som denna (hon syftade på en man till vänster om oss som läste ur sin bok).
Stina: Nae, inte turer som är såhär korta och intensiva.
Hanna: Va??
Stina: Ja, turer.
Hanna: Jaha!! Jag trodde du menade människor.
Hanna och jag börjar skratta massvis samtidigt som mannen till vänster om oss vänder sig mot oss och verkligen försöker dölja sitt skratt. Där satt vi tre i flera minuter och försökte sluta skratta…

När vi var på väg mot Operahuset spelade jag blinka lilla stjärna på mitt munspel samtidigt som vi gick efter två killar som såg rätt bra ut.
Jag: Stackars killar som går framför oss som måste höra mig spela blinka lilla stjärna om och om igen, vad dom måste tröttna på oss.
Hanna: Ja, tänk om de också skall till Operahuset, då kommer dom tro att vi förföljer dom hela tiden.
Jag: Aa, naj men jag kanske ska sluta.
Då vänder sig ena killen om och säger: Nej du spelar bra, fortsätt du. Typiskt nog var de svenskar!

Bondi beach

Dag två i Sydney

21 April

Vi gick upp klockan 9.00 för att äta frukost. Efter frukosten begav vi oss till sängen igenn för att sova ännu en timme. Förmiddagen tillbringade vi på hostlet. Efter lunchen gick vi till ner till hamnen för att ta en båttur. På båtturen fick vi se Operahuset och Harbour bridge från vattnet, mycket fint! Båtturen tog ca en timme. Vi åkte förbi riktigt fina hus längst vattnet där många rika bor. Efter båten träffade vi Sara (jag och Josefine flög med henne från Sverige till Nya Zeeland i September), hon jobbar på George St! George St är den finaste shoppinggatan i Sydney. När man gick in på hennes bar kände man hur man inte passade in bland alla kostymnissar och finklädda. Sara själv hade svarta skor, kjol, kavaj och en vit skjorta. Så bor hon i en riktigt fin lägenhet högst upp i ett höghus med glasfönster som väggar. Hon har det riktigt bra här må jag säga!

På kvällen gick vi till Darling harbour där det vi såt på fyrverkerier som speglade sig i vattnet. De har fyrverkerier i Sydney varje lördag.

Efter att Sara hade slutat jobba mötte vi upp henne och gick till hennes lägenhet där vi drack vitt vin och pratade bort hela natten. Tanken var att vi skulle gå ut, men vi hade det så mysigt tillsammans så det blev aldrig av.

Hyde Park

Väntar på båten

Australien!

20 April

Klockan 03.00 gick Hanna och jag upp och begav oss till flyget. Dessvärre fick vi ingen tidig sömn som vi planerat, det var nämligen ett par tyskar som hade förfest i vårat dorm.

07.30 lämnade vi Nya Zeeland och 8.30 landade vi i Australien (Australiensk-tid). Flyget tog tre timmar, då Australien ligger två timmar efter den Nya Zeelänska tiden.

På Sydneys flygplats mötte vi Ludvig och Jesper som var på väg till Bangkok. Vi satt och pratade med dom någon timme innan vi åkte in till stan. Det var roligt att träffa dom och höra om deras galna historier. Sedan tog vi bussen och tåget in till centrum och checkade in på Boomerang. Jag hade svårt att förstå att jag inte var på Nya Zeeland när vi kom till hostlet. För när vi kom in på hostlet första gången och såg texten Australien inskriven i början och slutet av trappan försökte jag komma på varför de hade Australien inskrivet och drog slutsatsen att Nya Zeeland hade något sammarbete med ett hostel i Australien med samma namn. Tills jag kom på att jag var i Australien när jag stod i receptionen! Då kände jag mig sjukt dum. Vi bytte om tunnare kläder och begav oss ut på Sydneys gator.

Vi åt lunch på Darling harbour, sedan traskade vi runt ett varv i Darling harbour. Det var otroligt fint, längst vattnet fanns restauranger, caféer, affärer, segelbåtar, fontäner, konstverk och parker m.m.

Efteråt tog vi en promenad till Operahuset. Väldigt stilig byggnad/konstverk med vita stenar från Skåne! Vid 18.00 blir det mörkt här. Så när vi väl var framme vid Operahuset var det mörkt och kändes som natt. Det blev en hel del foton på Harbour bridge och Operahuset innan vi gick hem igen för att köpa och laga mat.

Jesper och Ludvig

Legobitar

Hanna vid Darling Harbour

Auckland

Hanna och jag har nu varit i Auckland i tre dagar.
Under dessa dagar har vi skrivit ut flygbiljetter, shoppat, besiktat och SÅLT GIMLI, träffat Fredrik, Axel och Olle och festat.

Imorgon bitti 7.00 lämnar vi NZ!
Vi upptäckte alldeles nyss att jag inte hade någon flygbiljett från Auckland till Sydney. Vi skrämde upp varandra lite innan jag kom på att jag och Josefine bokade denna flygresan här på Nya Zeeland. Jag har nämligen bara ett papper med alla flygresor och där fanns inte Auck-Syd resan med. Efter lite letande  i inkorgen fann jag flygbiljetten, så nu är allt fixat 😉

Några av mina finaste minnen från NZ:
*Alpine crossing (Fyra dagars vandring, besteg Mt Doom (2291 m))
*Rafting i Rotorua (Åkte ner för världens högsta tillåtna vattenfall att göra forsränning ner för (7 m)
*Skydive i Taupo
*Bungy i Taupo (48 m)
*Bungy i Queenstown (134 m), Tredje högsta bungyn i världen!
*Zorb i Rotorua (man sitter i en stor plastboll med vatten i och rullar ner för en backe)
*Luce (Man sitter i en lådbil och åker ner för en asvalterad bana och åker lift upp)
*Abel Tasman (En otroligt fin vandring längst stranden)
*Milford Sound (Paddlade kajak en hel dag såg pingviner och sälar)
*Dunedin (bra feststad, har pingviner och albatrossfåglar (världens största fågel).
*Baden i alla varma källor
*Snorkling
*Arbetat på en Alpackas och biodlings farm
*Ägt en bil
*Underbara resekompisar

Skytower

I centrala Auckland

Sista roadtripen i Nya Zeeland och med Gimli

Hanna smög in i vårt dorm på Söndags natten, efter att hennes båt hade ankrat i Wellington. Det var väldigt roligt att få se henne igen och veta att vi har en sjukt härlig månad kvar!

Efter frukosten på Måndag morgon satte vi oss i Gimli och började den elva timmars långa bilfärden mot Auckland.
Bilresan gav en hel del minnen från alla städer vi passerade och än en gång blev jag förundrad över hur fint landskapet faktiskt är här.
Bil resan gick snabbt, kommer att sakna lyssna på vår skiva som Hanna och Josefine brände ner med ynka fem låtar, som har lyssnats om och om igen under alla dessa månader. Denna skivan och en ABBA-skiva har varit den enda musikkällan i Gimli!!
Hösten är btw här, löven är gula och röda. Så nu är det ett perfekt tillfälle att resa mot varmare breddgrader 🙂
Vid nio-tiden anlände vi till sist i Auckland. Det kändes otroligt bra att mötas av Skytower. Vi träffade Fredrik, Axel och till vår förvåning Olle på kvällen. Mycket trevligt.