Just another WordPress.com site

Mina föräldrar på besök!

4 Januari

Mina föräldrar har varit här i två veckor, mycket roligt och trevligt hade vi det tillsammans! Även om inte vädret har varit på topp hela tiden. Vi möttes i Auckland. Hanna och Josefine fick nya datorer, klädesplagg och kameror. Jag fick en liten blå bärbar högtalare, som har varit mycket användbar till filmtittande och musiklyssnande. Så fick vi svenskt godis och hemmagjord kola. Sjukt gott!

Till middag åt vi på en Thairestaurang, sjukt gott! Mamma och pappa bjöd även på efterrätt, vi valde glass med choklad och banan. Lyx.

5 Januari

Vi började med att fixa saker på vårt office i Auckland medan mamma och pappa gick runt i Auckland. Vid lunchtid hämtade jag upp bilen och plockade upp mina föräldrar med all packning för att åka mot flygplatsen, där de skulle hämta upp sin campervan. Det tog ca en timme. I framsätet satt pappa och i baksätet satt mamma och all packning, de kollade imponerat på mig när jag körde vänstertrafik i vimlet av olika filer och stressade bilar. Efter det körde jag tillbaka till city och hämtade upp Hanna och Josefine med all packning för att sedan handla och åka norrut. Vi mötte sedan upp mina föräldrar i sin campervan, i närmaste staden norr om Auckland och fortsatte köra norrut. Vid eftermiddagstid stoppade vi på en campingplats vid stranden Ureteti Beach. Där åt vi en god middag, tog en kvällspromenad på stranden och spenderade sedan natten.

6 januari

Vi började dagen med ett morgondopp. Det var en mycket fin sandstrand med perfekta surfvågor. Sedan åt vi frukost och någon timme senare satt vi i bilen på väg norrut igen. Vi åkte till Matapouri som har en fin sandstrand där man kan snorkla och bada. Väl där pratade vi med en ”local”, hennes dotter befann sig just nu i Sverige och var tillsammans med en svensk kille. Hon förklarade för oss att vi borde gå upp för ett berg på andra sidan av stranden, för på andra sidan skulle det finnas en ingröpt pool i berget som kallas ”marmids pool”. Och mycket riktigt fanns den, men vägen dit var svår. Stigen var brant uppför, nedför, hal och smal. Poolen var mycket fin. Vi badade, snorklade och hoppade i från en klippa där. Sedan gick vi tillbaka till stranden för att sola och bada.

7 januari

På morgonen åt vi frukost i mina föräldrars van, medan vi blickade ut över havet. Dessvärre var det mulet och regnigt. Så det blev att vi bara körde och körde utan och stanna. Till sist kom vi fram till Paihia där vi stannade och besökte stan, biblioteket och tog en titt på ett vattenfall. Längre norut kom vi inte utan vi åkte från östkusten till västkusten för att åka söderut mot Auckland igen och vidare ner till Coromandel. På kvällen lagade mina föräldrar middag och vi campade vid Opononi.

Regnigt.

/Stina

Högvatten

Påväg tillbaka till stranden

 

Stina dyker ner i vattnet

 

Jossan, Hanna och jag i mermaide pool

 

Påväg mot mermaid pool

Hanna blir överlycklig över att få äta kaviar igen!

 

 

Lämna en kommentar