Just another WordPress.com site

Rotorua och Taupo

Josefine, Hanna och jag åkte till Rotorua medan mina föräldrar åkte till Matamata för att besöka Fylke. Vi anlände till Rotorua sent på kvällen och körde direkt till en doc camping lite utanför staden som låg precis bredvid sjön Okareka.

På morgonen tog vi morgondopp i sjön och tittade på folk som åkte vattenskidor. Efter visa båtar åkte de tre personer samtidigt, såg lite läskigt ut i svängarna. Sedan åkte vi till biblioteket och satt där till mina föräldrar kom vid lunchtid. Vi lämnade biblioteket och åkte förbi en park med mudpools och kollade på rök, bubblande lera och kokande vatten som stinker. Rotorua är känd som den stinkande staden. Det finns nämligen en hel del thermiska platser i Rotorua.

Hanna och Josefine övergav sedan mig och åkte till Taupo. Jag stannade kvar med mina föräldrar i Rotorua för att dagen efter besöka en geisher och ännu mer bubblande saker utanför Rotorua på vägen mot Taupo.

Mina föräldrar och jag övernattade på samma doc camping som vi hade gjort dagen innan. Efter det begav vi oss av mot en geisher som skulle spruta 10.15. Geishern var väldigt häftig, den var 20-30 meter hög och sprutade i en hel timme. Vi gick sedan runt i ett stort område med olika thermiska pooler. Var väldigt häftigt. Det var gula, röda, gröna, grå, lera och vita kokande vätskor man fick se. Det tog tre timmar för oss att gå igenom hela området i strålande sol, mycket varmt var det. Bilder kommer.

Vi lämnade Rotorua och åkte mot Taupo. Där visade jag mamma och pappa det kraftfullaste vattenfallet i Nya Zeeland, en stor räkfarm, Nya Zeelands högsta bungyjump där Hanna, Josefine och jag har hoppat ifrån och ett varmt vattenfall som möts i en kall flod. Jag var lite små taggad på att hoppa bungy ännu en gång vilket mina föräldrar inte gillade, men hur de än stoppar mig så skall det allt bli en gång till innan jag lämnar Nya Zeeland. Och oroa inte er, jag kommer inte att skada mig själv. Jag kommer att komma hem välbehållen.
Hanna och Josefine mötte upp oss i det varma vattenfallet där vi badade. Dessvärre var vattenfallet för varmt att sitta i denna gången, så man kunde endast bada nedanför i den kalla floden, även där var det mycket varmt och skönt 🙂
Vi övernattde på vår fina fricamping i Taupo som ligger precis bredvid den klarblåa floden. Samma flod som Huka falls (det kraftfullaste vattenfallet i NZ), varma vattenfallet och bungyjumpet är i.
Vi lämnade sedan Taupo för att åka ner till Wellington, (som ligger längst ner på nordön).

/Stina

Mud pools

Familjen Juhlin framör en geiser

Agneta kom på idén hjur dom gjorde hobbitarna små

Lämna en kommentar